"W zasadzie wszystko, co można przedstawić w postaci cyfrowej – jako sekwencję bitów – jest informacją." (Shapiro and Varian 1999).
Shapiro i Varian zdefiniowali dobra cyfrowe przy pomocy siedmiu ekonomicznych wymiarów:
Koszty produkcji
wyprodukowanie dóbr cyfrowych jest bardzo drogie a wydatki tutaj poniesione są kosztami utopionymi . Przykładowo, kiedy producent zainwestował i wyprodukował film, który okazał się kompletną porażka to nie ma on możliwości odzyskania choćby części zainwestowanych pieniędzy. W przypadku dóbr materialnych (niecyfrowych) zainwestowany kapitał może zostać chociaż częściowo odzyskany.
Koszty reprodukcji
Koszty reprodukcji
koszt reprodukcji każdej następnej kopii produktu jest bliski zeru. Z kolei bardzo niski koszt krańcowy umożliwia występowanie znaczących korzyści skali.
Koszty transportu
Koszty transportu
dobra cyfrowe można bardzo szybko i tanio transportować. Na przykład piosenkę w formacie Mp3 można rozdystrybuować w Internecie zaledwie w ciągu kilku sekund prawie zerowym kosztem.
Koszty adaptacji produktu
adaptacja produktu do specyficznych wymagań innych rynków jest również tania i szybka. Jest to spowodowane faktem, że można relatywnie łatwo uzyskać informacje dotyczące charakterystyki danego rynku, a także możliwością dalszej adaptacji produktu już po wejściu na nowy rynek.
Doświadczalny charakter dóbr
konsument musi wypróbować produkt aby ocenić jego wartość. Na przykład, konsument będzie w stanie ocenić film tylko i wyłącznie gdy go zobaczy. Producenci starają się to omijać ten problem poprzez budowanie wartości marki w świadomości konsumentów.
Efekt sieciowy (ang. network externalities)
większość informacyjnych dóbr cyfrowych charakteryzuje występowanie efektu sieciowego. Oznacza to, że wartość produktu dla jednego użytkownika zależy od całkowitej liczby użytkowników. Na przykład, im więcej ludzi komunikuje się poprzez e-mail tym bardziej jest on wartościowy dla jednego użytkownika.
Wersjonowanie (ang. versioning)
dobra informacyjne mogą być oferowane w różnych wersjach w zależności od docelowego segmentu rynku. Producent nie musi wiedzieć jaką konsumenta przepisuje danemu produktowi, ponieważ konsument wysyła jasny sygnał poprzez wybór wersji, która uważa za bardziej odpowiednią.
Więcej informacji na temat charakterystyki cyfrowych dóbr informacyjnych można znaleźć w wywiadzie z Hal’em Varian’em (w sześciu częściach):
Koszty adaptacji produktu
adaptacja produktu do specyficznych wymagań innych rynków jest również tania i szybka. Jest to spowodowane faktem, że można relatywnie łatwo uzyskać informacje dotyczące charakterystyki danego rynku, a także możliwością dalszej adaptacji produktu już po wejściu na nowy rynek.
Doświadczalny charakter dóbr
konsument musi wypróbować produkt aby ocenić jego wartość. Na przykład, konsument będzie w stanie ocenić film tylko i wyłącznie gdy go zobaczy. Producenci starają się to omijać ten problem poprzez budowanie wartości marki w świadomości konsumentów.
Efekt sieciowy (ang. network externalities)
większość informacyjnych dóbr cyfrowych charakteryzuje występowanie efektu sieciowego. Oznacza to, że wartość produktu dla jednego użytkownika zależy od całkowitej liczby użytkowników. Na przykład, im więcej ludzi komunikuje się poprzez e-mail tym bardziej jest on wartościowy dla jednego użytkownika.
Wersjonowanie (ang. versioning)
dobra informacyjne mogą być oferowane w różnych wersjach w zależności od docelowego segmentu rynku. Producent nie musi wiedzieć jaką konsumenta przepisuje danemu produktowi, ponieważ konsument wysyła jasny sygnał poprzez wybór wersji, która uważa za bardziej odpowiednią.
Więcej informacji na temat charakterystyki cyfrowych dóbr informacyjnych można znaleźć w wywiadzie z Hal’em Varian’em (w sześciu częściach):
No comments:
Post a Comment