Pages

Tuesday, May 10, 2011

Niepewność w realizacji strategii

Michael Porter, guru nauk o zarządzaniu mówi, że „o wynikach przedsiębiorstwa decydują dwa elementy: strategia oraz jej realizacja[1]. Strategia dotyczy sposobu konkurowania na rynku. Mówiąc najprościej, wybór strategii sprowadza się do dylematu czy wykonywać czynności inne niż konkurencja czy też wykonywać podobne czynności w inny sposób. Strategią nie jest misja ani wizja przedsiębiorstwa. Sednem każdej strategii jest odróżnienie się od konkurencji. Realizacja strategii dotyczy natomiast wprowadzania tych wyborów w życie. Innymi słowy, odnosi się ona do sposobu, w jaki ludzie pracują razem w otoczeniu organizacyjnym czy sposobu mobilizacji zasobów niezbędnych do wykonania strategii. Produkcja wysokiej jakości produktów, doskonała obsługa klienta, efektywne zarządzanie kapitałem operacyjnym, rozwój i pozyskiwanie talentów – wszystkie te czynności nie są domenami strategii, ponieważ prawie każda firma chce wykonywać je najlepiej jak tylko potrafi. Dotyczą one raczej efektywności operacyjnej organizacji [2].

Kolejną różnicą pomiędzy strategią a jej realizacją jest rola niepewności w obu tych procesach. Realizacja strategii wiąże się z mniejszą niepewnością niż wybory strategiczne (czyli decyzje o tym, w jaki sposób będziemy się odróżniać i konkurować na rynku), które podejmuje się podczas tworzenia strategii. Wydaję się więc, że menedżerowie mogą uzyskać przewidywalną poprawę wyników firmy na skutek efektywnego wykonywania zadań związanych z realizacją strategii. Z przyczyn obiektywnych wynika, że realizacja nie jest tak ryzykowna jak wybory strategiczne [3]. Sukces wyborów strategicznych zależy od preferencji konsumentów, działań konkurencji oraz rozwoju technologii – czyli tzw. czynników zewnętrznych. Z kolei, realizacja strategii odbywa się wewnątrz firmy. Ma ona miejsce na dobrze znanym terenie, z naszymi ludźmi, pracującymi razem, aby zrealizować sformułowaną i uzgodnioną strategię. Dlatego można przyjąć, że liczba niewiadomych jest mniejsza w procesie realizacji niż w podczas tworzenia strategii.

Mimo wszystko, realizacja strategii wiąże się jednak z pewną niepewnością. Ma to związek z teorią, która przedstawia organizację jako system socjotechniczny [4], czyli połączenie ludzi i maszyn, narzędzi i oprogramowania, a także pomysłów i postaw. Niektóre techniczne elementy mogą zostać łatwo skopiowane i zastosowane z przewidywalnym skutkiem. Na przykład, procesy produkcji, skład chemiczny produktu, zarządzanie kapitałem obrotowym czy systemy komputerowe mogą zostać zastosowane z podobnym skutkiem w różnych firmach. Jednakże, o wiele trudniej przewidzieć rezultaty współdziałania systemów technicznych i społecznych (ludzi, wartości, postaw i oczekiwań).

Badania dowodzą, że zarządzanie zasobami ludzkimi ma znaczący wpływ na wyniki przedsiębiorstwa. Dlatego też, menedżerowie powinni zidentyfikować najlepsze praktyki HR i następnie wdrożyć je w organizacji [5]. Autorzy tego badania ostrzegają jednak, że to, co działa w jednej firmie (z jej unikalnymi zasobami: ludźmi, normami i tradycjami) niekoniecznie przyniesie te same rezultaty w drugiej. Innymi słowy, nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak dany zestaw praktyk wpłynie na wyniki przedsiębiorstwa [6]. Inne badanie udawadnia, że przyjęcie przez firmę określonych praktyk i systemów zarządzania wyjaśnia około 10% zmienności w wynikach finansowych firmy [7]. Innymi słowy, stosowanie najlepszych praktyk może zwiększyć wyniki finansowe firmy o 10%, ceteris paribus. Tylko 10 procent. Wynika to z faktu, że stosowanie tych samych praktyk może prowadzić do innych rezultatów w zależności od całego zestawu czynników: ludzi, ich umiejętności, oczekiwań oraz otoczenia zewnętrznego, w którym stosuje się owe praktyki.


[1] M. E. Porter, What Is Strategy? "Harvard Business Review", 1996, 74 nr 6, s. 61-78.
[2] Ibid.
[3] Zob. P. Rozenzweig, The halo effect - and the eight other business delusions that deceive managers, Free Press, London 2007.
[4] Zob. G. Burrell, G. Morgan, Sociological Paradigms and Organizational Analysis, Heinemann, London 1979.
[5] Zob. B. Becker, M. Huselid , D. Ulrich, The HR scorecard: linking people, strategy, and performance, Harvard Business Press, Boston 2001.
[6] Zob. P. Rozenzweig (2007), op. cit.
[7] Zob. N. Bloom, S. Dorgan, Management Practices: the impact on company's performance, "CentrePiece", Summer 2005, s. 667-698.

1 comment:

  1. Wielu ludzi chce pogłębiać swoją wiedzę na temat zarządzania, a nie do końca wie po jaką literaturę sięgać. Dlatego uważam, że warto sprawdzić jakiś ranking dobrze oddający najbardziej wpływowe osoby zajmujące się tą tematyką. Ja jestem wielkim fanem Michaela Portera, który wg mnie znajduje się w TOP3. Warto czytać takie książki, wyciągać wnioski i wdrażać je w działania swojej firmy.

    ReplyDelete