Mimo wszystko, realizacja strategii wiąże się jednak z pewną niepewnością. Ma to związek z teorią, która przedstawia organizację jako system socjotechniczny [4], czyli połączenie ludzi i maszyn, narzędzi i oprogramowania, a także pomysłów i postaw. Niektóre techniczne elementy mogą zostać łatwo skopiowane i zastosowane z przewidywalnym skutkiem. Na przykład, procesy produkcji, skład chemiczny produktu, zarządzanie kapitałem obrotowym czy systemy komputerowe mogą zostać zastosowane z podobnym skutkiem w różnych firmach. Jednakże, o wiele trudniej przewidzieć rezultaty współdziałania systemów technicznych i społecznych (ludzi, wartości, postaw i oczekiwań).
Badania dowodzą, że zarządzanie zasobami ludzkimi ma znaczący wpływ na wyniki przedsiębiorstwa. Dlatego też, menedżerowie powinni zidentyfikować najlepsze praktyki HR i następnie wdrożyć je w organizacji [5]. Autorzy tego badania ostrzegają jednak, że to, co działa w jednej firmie (z jej unikalnymi zasobami: ludźmi, normami i tradycjami) niekoniecznie przyniesie te same rezultaty w drugiej. Innymi słowy, nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak dany zestaw praktyk wpłynie na wyniki przedsiębiorstwa [6]. Inne badanie udawadnia, że przyjęcie przez firmę określonych praktyk i systemów zarządzania wyjaśnia około 10% zmienności w wynikach finansowych firmy [7]. Innymi słowy, stosowanie najlepszych praktyk może zwiększyć wyniki finansowe firmy o 10%, ceteris paribus. Tylko 10 procent. Wynika to z faktu, że stosowanie tych samych praktyk może prowadzić do innych rezultatów w zależności od całego zestawu czynników: ludzi, ich umiejętności, oczekiwań oraz otoczenia zewnętrznego, w którym stosuje się owe praktyki.
[1] M. E. Porter, What Is Strategy? "Harvard Business Review", 1996, 74 nr 6, s. 61-78.
[2] Ibid.
[3] Zob. P. Rozenzweig, The halo effect - and the eight other business delusions that deceive managers, Free Press, London 2007.
[4] Zob. G. Burrell, G. Morgan, Sociological Paradigms and Organizational Analysis, Heinemann, London 1979.
[5] Zob. B. Becker, M. Huselid , D. Ulrich, The HR scorecard: linking people, strategy, and performance, Harvard Business Press, Boston 2001.
[6] Zob. P. Rozenzweig (2007), op. cit.
[7] Zob. N. Bloom, S. Dorgan, Management Practices: the impact on company's performance, "CentrePiece", Summer 2005, s. 667-698.
Wielu ludzi chce pogłębiać swoją wiedzę na temat zarządzania, a nie do końca wie po jaką literaturę sięgać. Dlatego uważam, że warto sprawdzić jakiś ranking dobrze oddający najbardziej wpływowe osoby zajmujące się tą tematyką. Ja jestem wielkim fanem Michaela Portera, który wg mnie znajduje się w TOP3. Warto czytać takie książki, wyciągać wnioski i wdrażać je w działania swojej firmy.
ReplyDelete