Pages

Monday, May 16, 2011

Ciągła transformacja firm w gospodarce opartej na wiedzy

Ciągłą transformacją (ang. continuous morphing) nazywamy całościowe i nieustanne zmiany produktów, usług, zasobów, możliwości i sposobów organizowania pracy, które podejmują firmy w celu utrzymania przewagi konkurencyjnej w warunkach hiper-konkurencji. Przewaga konkurencyjna odnosi się tutaj do procesu, który jest ciągle definiowany i niestabilny.

Rindova i Kotha (2001) opisali zjawisko ciągłej transformacji na przykładzie firm Yahoo! i Excite. W okresie 1994 i 1999 firmy te przekształciły się dwukrotnie. Pierwsza zmiana dotyczyła zmiany funkcjonalnej – zmieniono zakres usług i oferowanych produktów. Natomiast druga, była zmianą formalną i dotyczyła rekonfiguracji zasobów, możliwości i struktury firm.

Wyszukiwarka (1994 – 1996)

Yahoo! w owym czasie zatrudniało tzw. surferów, który zadaniem była klasyfikacja stron internetowych. Stanowili oni 50% liczby zatrudnionych w 1996 roku. Excite do tworzenia indeksu i skanowania sieci używał „pająków” (programów komputerowych). Pod koniec tego okresu usługi związane z wyszukiwaniem informacji w internecie postrzegano jako dobro normalne. W związku z czym rozpoczęto poszukiwania następnego przełomowego produktu, który zapewniłaby przewagę konkurencyjną.

Strona docelowa (1996 – 1997)

Yahoo! i Excite zainwestowali miliony dolarów w kampanie telewizyjne promujące witrynę Yahoo! jako stronę informacyjną i rozrywkową. Ich głównym celem było przyciągnięcie ruchu sieciowego zamiast jego przekierowywanie do innych stron docelowych. Ruch w sieci stał się najbardziej wartościowym zasobem. Przychody z reklam online zależały od ilości czasu spędzanego przez użytkowników na danej stronie. Yahoo! i Excite zostali zmuszeni do kolejnej redefinicji ich usług z powodu rosnącej konkurencji ze strony AOL, MSN oraz Netscape.

Portal (1988 – 1999)

Yahoo! i Excite szukając sposobów na pozyskanie ruchu sieciowego zdecydowali się na dodanie nowych, interaktywnych usług do ich portfolio. Pod koniec 1997 Yahoo! oferowało wyszukiwanie, treść rozrywkowe i informacyjne, e-commerce oraz usługi komunikacyjne. Nowe możliwości zostały uzyskane głównie w wyniku przejęć kilku firm dostarczających usługi interaktywne.

No comments:

Post a Comment