Pages

Friday, June 3, 2011

Ramowa klasyfikacja dóbr cyfrowych

Ramowa klasyfikacja dóbr cyfrowych jest podstawą do stworzenia strategii rozwoju firm nowej ekonomii. Hui i Chau (2002) opracowali całościowy system klasyfikacji dóbr i produktów cyfrowych. Wyróżniają oni trzy główne kategorie produktów:
  1. Programy narzędziowe: programy, które pomagają użytkownikom wykonywać określone działania (np. Adobe Photoshop)
  2. Produkty cyfrowe oparte na treści: treści informacyjne (np. nagrania audio i wideo) 
  3. Usługi online: dostarczanie dostępu do użytecznych zasobów (np. wyszukiwarka) – użytkownicy nie mogą ich kupić 
Każdą z wymienionych powyżej grup produktów można opisać przy pomocy trzech charakterystyk:
  1. Tryb dostarczenia produktu: pobrania na komputer lub interaktywny. W przypadku, kiedy produkt został pobrany na komputer użytkownika następuje całkowite przeniesienie wartości produktu. 
  2. Modularność: podzielność produktu. Możliwość podzielności produktu pozwala na wersjonowanie poprzez łączenie produktu w różne zestawy lub ograniczenie pewnych funkcjonalności 
  3. Wersja próbna: możliwość wypróbowania produktu przed jego zakupem. Należy zauważyć, że ta cecha nie jest pożądana dla wszystkich produktów 
Powyżej opisane charakterystyki mają znaczący wpływ na strategie przedsiębiorstw.

Programy narzędziowe. W większości przypadków istnieje możliwość pobrania programu na komputer uzytkownika, jednakże czas użytkowania jest ograniczony poprzez licencjonowanie. Są to produkty, które charakteryzują się niewielką modularnością oraz stosunkowo łatwo można je wypróbować przed zakupem. Na przykład Norton AntiVirus umożliwia wypróbowanie produktu przez określony czas. Taka strategia ułatwia penetrację rynku a koszty dla producenta są bliskie zeru.

Produkty oparte na treści. Aby zapobieć nielegalnemu pobieraniu treści chronionych prawami autorskimi i firmowymi producenci używają cyfrowych znaków wodnych w celu identyfikacji nielegalnych kopii. Z natury są to produkty, które stosunkowo łatwo można personalizować lecz ich wypróbowanie przed zakupem jest praktycznie niemożliwe. Dlatego też, stosunkowo łatwo można je przystosować do indywidualnych potrzeb klientów i przez to odróżnić się od konkurencji.

Usługi online. Charakteryzują się wysoką interaktywnością, co pozwala wykorzystać różne opcje płatności (jednorazowa, miesięczna, za każde użycie). W celu spenetrowania rynku udostępnia się je bezpłatnie na krótki okres czasu aby uzytkownicy je wypróbowali lub ogranicza się ich funkcjonalności, które bardzo łatwo mogą zostać spersonalizowane.

No comments:

Post a Comment