Pages

Sunday, July 10, 2011

Web 2.0 a Web Squared

Ostatnio zauważyłem, że istnieje wiele nieścisłości i rozbieżności w definicji Web 2.0 i Web Squared. Celem tego wpisu jest ich syntentyczne zdefiniowanie. Przedstawione poniżej definicje oparte są na specjalnym raporcie napisanym przez O’Reilly i Battelle przy okazji Summit Web 2.0 w 2009 roku.

Web 2.0 

W Web 2.0 traktujemy sieć internetową jako platformę dla aplikacji. Ich sukces i użyteczność zależy od liczby użytkowników. Im więcej ludzi ich używa tym stają się one lepsze. Producenci aplikacji uczą się od użytkowników wykorzystując ich zbiorową wiedzę, natomiast użytkownicy biorą czynny udział w ich dalszym rozwoju. Producenci biorą udział w wyścigu o kontrolę nad najważniejszym aktywem w gospodarce Internetowej, czyli nad informacją. Uzyskanie kontroli nad unikalnym źródłem informacji, które będzie stanowiło podstawę do działania aplikacji może prowadzić do uzyskania renty monopolistycznej.

Web Squared
W Web Squared przedmioty z realnego świata mają swoje odbicie w cybersprzestrzeni w postaci informacji. Przykładowo jest to książka na Amazon.com czy Google Books, piosenka na iTunes, MySpace czy Rhapsody, ludzie w emailach, twittach, blogach czy zdjęciach. Po drugie, są to informacje, które mogą być wyszukiwanie w czasie rzeczywistym (ang. real time). Przykładowo chodzi tu o wyszukiwanie informacji i twittów, które pojawiają się w czasie rzeczywistym na Twitterze czy update’y statusów na Facebook’u.

No comments:

Post a Comment