Pages

Wednesday, November 30, 2011

Strategie kształtujące

Próba zmobilizowania ekosystemu branży do przyjęcia nowych reguł konkurowania jest bardzo trudnym wyzwaniem, które obarczone jest dużym stopniem niepewności. Jednak właściwe podejście strategiczne i dostęp do nowoczesnej infrastruktury cyfrowej zwiększają szanse jej powodzenia. John Hagel III, John Seely Brown, and Lang Davison przedstawili to podejście w swoim artykule Shaping Strategy in a World of Constant Disruption.

Strategia kształtująca określa na nowo warunki konkurowania w sektorze rynku, branży lub całym ekosystemie. Oznacza to konieczność przyciągnięcia tysięcy uczestników, poderwania ich do działania i utrzymania ich zaangażowania przez długi okres. Przykładem firmy, która wprowadziła strategię kształtującą jest Google - nadając nowy kształt branży reklamowej dzięki uruchomieniu programu AdSense. Innym przykładem jest serwis społecznościowy Facebook i platforma aplikacji biznesowych Salesforce.com – choć każde z nich w innym obszarze świata nowych technologii – otworzyły one nowe platformy umożliwiające współtworzenie serwisu przez osoby z zewnątrz.

Trzy elementy strategii kształtujących

Pierwszym jest wizja kształtująca, lub też „wezwanie do walki” dla potencjalnych uczestników. Przedstawia ona jasno możliwości, jakie oferuje rynek, wyjaśnia działanie jego fundamentalnych sił, określa korzyści i uwydatnia podział ryzyka. Jest ona całościowym podejściem obejmującym cały sektor, ale zostawia także miejsce na innowacje i eksperymentowanie równocześnie wskazując obszary, w które warto zainwestować czas i kapitał.

Drugim elementem jest platforma kształtująca, np. AdSense firmy Google. Jej zadaniem jest jasne określenie standardów i praktyk organizujących i wspierających działania wielu różnych uczestników, dzięki czemu są oni w stanie zrobić więcej przy mniejszych zasobach.

Zazwyczaj platforma kształtująca oferuje dwie zasadnicze przewagi - rozwoju i interakcji.

Przewaga rozwoju dotyczy nowych technologii, które znacząco zmniejszają poziom inwestycji wymaganych do budowy i rozwoju produktów czy usług. Przykładem tej przewagi są narzędzia udostępniane deweloperom przez Facebook, które pozwalają rozwój i uruchomienie mini aplikacji (widgetów).

Przewaga interakcji dotyczy natomiast zmniejszenia kosztów koordynacji. Można ją osiągnąć poprzez standaryzacje protokołów oraz zasad celem ulepszenia i przyśpieszenia interakcji. Przykładem jest Google AdSense, gdzie zostały rozwinięte jasne zasady, które określają proces przesyłania, wyceny oraz prezentacji reklam. Stwarza to ogromne możliwości dla małych przedsiębiorstw i portali przy minimalnym wkładzie pracy. Dodatkowo skalowalność tychże platform sprawia, że specjalizacja jest dla jej uczestników bardzo atrakcyjna – nawet najmniejsza nisza produktowa może przynieść znaczące przychody (por. post o „długim ogonie”).

Trzecim i ostatnim elementem strategii kształtującej są konkretne działania i zasoby. Mają one przekonać uczestników, że firma kształtująca ma możliwości, dzięki którym zrealizuje zamierzone inicjatywy, jak zrobił to Facebook, prezentując swoje związki z Microsoftem.

Czasy szybkich przemian

Te trzy elementy razem pozwalają firmie kształtującej szybko przyciągnąć niezbędną liczbę uczestników i tym samym uwolnić potężne efekty sieci, które mogą przynieść znaczące korzyści w okresie szybkich przemian. Prawie każda firma może odnieść korzyści z próby zrealizowania kształtującej strategii, należy jednak pamiętać, że nie każda firma nadaje się do tej roli.

Czasy szybkich przemian wymagają od nas zrozumienia jak możemy te zmiany wokół nas kształtować. Wymaga to oczywiście efektywnego zarządzania, które wychodzi poza ustalanie oczekiwań i koncentruje się na kształtowaniu aspiracji. Co jednak ważniejsze, musimy zrozumieć w jaki sposób wykorzystać otaczającą nas niestabilność, która jest pochodną nowoczesnej infrastruktury cyfrowej, poprzez mobilizację innych uczestników celem kształtowania lepszej przyszłości.

No comments:

Post a Comment